Tackar tackar!


Ja en får börja med att tacka för alla kommentarer!

Nu är min skrutt en hel vecka gammal, kan ni tänka er? =)

Jag tänkte börja med en kort genomgång av förlossningen. Eller kort o kort, vi får se vart det slutar, jag har en förmåga att skriva ganska långt.

Det började iallafall där vid 00.15 tiden med att vattnet gick (Natten till Tisdag alltså) Jag låg i sängen och hade inte riktigt somnat då det gjorde ont som katten i magen samtidigt som jag kände ett "plopp" inne i kroppen. Hhm tänkte jag, undra vad det var, men jag låg kvar ett tag i sängen. Insåg tillslut att jag nog måste kissa en gång till innan jag lägger mig och då jag har kommit ca. 10 steg börjar det rinna vatten utmed mina ben. Det var en rätt äcklig känsla, som att kissa på sig men inte kunna knipa av liksom. Obehagligt värre =) Jag sa till Martin: -Älskling... Vattnet går nu.
-Jasså? Vad ska vi göra dådå?

Haha.. Aja.. Jag tog mig ner till toaletten, lämnade ett fint blött spår efter mig!
Medans jag satt där började jag få ont i magen, inte som värkar, utan mer som konstant mensvärk. Sen ringde jag förlossningen och pratade med dem, dem ville att jag skulle komma in på en koll. Sagt och gjort for vi in dit, men det vet ni ju redan. Så nu ska jag fortsätta EFTER att vi for in andra gången.:

Bilresan in var fruktansvärd, fy fan för å sitta i en bil då man har värkar. Även att vi var tvungen att stanna först hos Martins föräldrar för att lämna nycklar till huset (Så de kunde hämta Rocky), sen åkte vi en bit tills Martin kom på att han glömt att lägga ut nå nycklar till chefen sin. Så det var bara att vända. Efter det blev nästa stopp i Matfors där vi lämpade av Rambo hos min mamma.

Inne på förlossningen: Vi fick gå in i ett intagningsrum, där satte dem CTG som ag fick ligga med i ca 40 min tror jag. FRUKTANSVÄRDA 40min, jag ville ju kliva upp och stå ibland under värkarna, men serrni det gick ju inte med den förbaskade CTG:n på magen. Hursomhelst tog dem av den efter en stund, även att dem "böjde fram" livmodertappen, som var lite väl bakåtlutad i deras tycke. DET gjorde ont. Sen fick jag äntligen duscha, en sån befrielse, värkarna gjorde fortfarande ont som fasen men dem blev mer uthärdliga. Jag satt nog där i en timme eller mer, har lite svårt med tidsuppfattningen. Men efter duschen fick vi gå in i förlossningsrummet (nr. 4 för den som undrar, hehe) Där sattes ännu en CTG. Dem satte även en skalpelektrod på bebisen. Nu är klockan runt 9-9.45

Jag minns inte så mycket, för jag var helt borta mellan alla värkar. Dels p.g.a att jag inte hade ätit någonting (FÖD ALDRIG BARN PÅ TOM MAGE)  Dels för att jag inte sovit någonting och dels för att smärtan var så fruktansvärd.
Men vid 11 tiden började jag använda lustgasen, men jisses så besviken jag blev, tyckte inte alls att den fungerade så bra som dem flesta tycker att den gör) Den enda jag märkte var att läpparna domnade. 1 eller högst 2 ggr blev jag lite förvirrad och fnittrig, men det var i samband med att dem höjde lustgasen. Men tillslut stog den på max och jag tyckte fortfarande inte att den hjälpte mot smärtan, den tog liksom inte udden av värkarna som den så stort skall göra. Så jag bad om EDA. Även den var en stor besvikelse, först och främst stack doktorn fel flera gånger, jag har 5-6 märken bak på ryggen som vittnar om detta. Jag hörde mitt i min dimma att han sa: Men.. här är ju bara ben.
Jaja, tillslut blev den satt, men hjälpte den? NOPP!! Värkarna gjorde precis lika ont som tidigare, dem tröstade mig med att det kunde ta upp till 20 min innan den nådde full effekt. 20min gick, och ännu INGEN effekt. Dem höjde edan till max, men fortfarande hände inget, eller jo det gjorde det, mitt högra lår domnade. Men det märkte jag inte förrän efter förlossningen var klar. Dem ringer narkosläkaren igen men då hade han inte tid att komma. Vilket var lika bra för då dem kände efter var jag öppen 9cm.

kl. 14.10 har de noterat i journalen att jag börjar känna tryckkänsla neråt, jag stod då på knä i sängen och JISSES vad det var jobbigt, efter ett tag säckade jag liksom ihop i varje värk så då fick jag lägga mig ner i gynställning, nu plockades även benstöden fram och handtag fälldes upp. NU kom även det värsta med hela förlossningen, att ha krystvärkar men att inte få krysta i dem. Det är det svåraste jag någonsin gjort, varenda muskel i kroppen kämpar och trycker neråt, och det är näst intill omöjligt att kontrollera sig och slappna av. Men jag gjorde det, med hälp av Martin och en stackars barnmorska som jag slet tag i och tvingade att stanna och flåsa med mig =) Jag var totalt livrädd för krystvärkarna, dem var så kraftfulla och jag tyckte inte alls om att känna noll kontroll över min kropp. Men tillslut kom barnmorskan in och kände på mig och sa att nu fick jag följa med min kropp och börja krysta. Då var klockan 15.40. Klockan 16.14 är vår lilla Devin född. Vilken underbar känsla det var då han ploppade ut, han kom med en sån väldans fart så barnmorskan höll inte på att hinna ta emot honom. Navelsträngen var dock lite väl kort, så dem blev tvungen att klippa den innan han kom upp på min mage, men innan dem la upp honom såg Martin en snopp och tänka sig vad glad han blev, haha. Han utbrast: Men det ÄR ju en pojke, och tårarna sprutade på honom. Jag själv låg mest och tyckte att det var jävligt skönt att det var över. 
   6 min efter Devin är född kom ännu en krystvärk och i den kom moderkakan ut. Känder i princip ingenting, det var bara skönt då den kom ut. Tittade även på den, såg inte alls äcklig ut, Marin däremot tyckte den var äcklig =)

Martin har sagt under hela graviditeten att han absolut inte skulle TITTA då bebisen kom ut, han skulle hålla sig uppe vid mitt huvud. Men dröm om min förvåning då jag ser hans klotögon där ere tillsammans med barnmorskorna, haha. Han hade blivit så nyfiken då han såg skalpelektroder åka fram och tillbaka så han blev tvungen att titta. Sen tittade han även precis då Devin kom ut, han sa att först kom ett hav av fostervatten sen flög han ut med en väldans fart. Han tyckte att det var jättefachinerande och inte alls äckligt. Det var inte alls blodigt som han hade föreställt sig.



Det var min förlossning det.. och det ska jag säga er; Fikat efteråt var det godaste fikat jag någonsin har ätit!



Såhär kan man se ut alldeles efter att man krystat ur sig en onge:
 Haha.. Lite smått förvirrad =)
 Även Martin var sliten efteråt!


Här är min lilla skrotunge: Devin 3605gram 50cm
Denna bilden är tagen alldeles nyss när han ligger och vilar. Han är vaken ganska sällan så bilder då han har ögonen öppna är sällsynta. Men så fort han vaknar sen (vilket han bör göra när som helst) så ska jag försöka ta en bild då han tittar.

Just nu sitter jag och väntar på att DHL ska komma med vår nya utemöbel, äntligen kan vi sitta ute och äta =) Gud så mysigt det kommer bli!

Jaja.. Nu ska jag passa på att plocka undan lite medans han fortfarande sover.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fler som fått hålla emot krystvärkarna alltså. Fy vad det var jobbigt. Några timmar dessutom.

Lustgasen hjälpte mig mycket. När jag inte orkade mer och ville ha EDa var ju jag redan öppen 8cm när narkosläkaren kunde slita sig från vad han höll på med. To late med andra ord.

Jätte stort grattis! Jag väntar på att få komma och se ert lilla underverk. Men jag förstår att ni inte orkar med en massa besök. Så vi väntar minst en månad.

Än en gång! STORT STORT GRATTIS!!!! Att föda är nog det coolaste man kan göra. :-D

2008-05-20 @ 11:52:39
Postat av: Mia

Det va bara jag som skrev. Dumma blogg spar ju inte längra uppgifterna. :-(

2008-05-20 @ 11:56:35
URL: http://woodland.blogg.se/
Postat av: Sofie

GRATTIS GRATTIS GRATTIS till söta lilla Devin!! Han är ju bara för söt alltså! Hälsa Martin & gratta oxå!

2008-05-20 @ 12:01:40
URL: http://sgradin.blogg.se/
Postat av: Sanna från föräldragruppen

Ja kan inte rå för det, men tårarna bara rann längs kinderna då jag läste din berättelse.. Va då gravid, grinar ju åt allt numera.. Väldigt fint å roligt skrivet för övrigt.. Beundrar dem som du som hinner med att dokumentera sin vardag..



Jag är även sååå glad för Er skull att allt ändå gick bra å att Ni fått en sådan underbart söt liten son.. De e ju nu det härliga börjar.. Själv räknar jag ner dagarna. Orkar inte med så mkt annat än å sova just nu. Vore kul om vi kunde ta å ses nåt sen när allt lugnat ner sig å man hunnit landa lite. Ta hand om Er å än en gång ett jätte grattis. Kram från Sanna å Micke

2008-05-20 @ 12:02:02
Postat av: Carro

STORT GRATTIS TILL ER SON !! Och gud så söt han var :) Ha det jätte bra, och STORT LYCKA TILL MED ALLT !! Kram/Carolina

2008-05-20 @ 12:12:16
URL: http://Dizzy.bloggagratis.se
Postat av: Therese *Mamma till Melwin*

GRATTIS till lill pojke. Blev så rörd av din förlossnings berättelse så ojoj.. Mysigt otroligt söt och helt perfekt,,

2008-05-20 @ 12:54:43
URL: http://melwinsmamma.blogg.se/
Postat av: Mallan

Åh ja ryser när ja läser ! Va häftigt lixom ;) Ha hundra saker ja tänkte skriva men kommer inte ihåg ! haha Kan börja me att ja håller me om det där att när dom tog CTG-kurvan va hemskt !! Måsta ligga still på mage när värkarna kommer :/ Å sen fikabrickan är tamefaen d godaste ja ätit i hela mitt liv å ;) Sen fick han ett himla fränt namn !! Å så otroligt söt han är ! Sådär perfekt å lagom ! ;p Grattis igen !!

2008-05-20 @ 15:08:47
Postat av: Mallan

Ligga still på rygg ska det stå.. inte mage ;) Å sen åt ja inte själva fikabrickan, utan det som låg PÅ den ;p

2008-05-20 @ 15:11:11
Postat av: Emmis

Gud vilken gofis!!

2008-05-20 @ 16:08:24
URL: http://emmish.bloggagratis.se
Postat av: Tezz-a

Nawww :)

2008-05-20 @ 16:17:32
Postat av: Anita

Men vilken sötpropp!!!Ja, jag var också livrädd för krystvärkarna, ville hem då :-) men men...Var livrädd att det skulle bli lika med Johannes men då hade jag bara 2 st krystvärkar så var han ute, med Jossan krystade jag en halvtimme.Har också haft kort navelsträng, klippt båda gångerna innan barnen kom på magen. Den som jag oroat mig för hela graviditeterna....att dom typ skulle strypa barnen...jaja..mammanojjor men det kan ju hända...

Lycka till nu! Vi ringer från torpet om ett par månader ;-)



Kram!!

2008-05-20 @ 17:08:13
Postat av: Malin Nylund

Hej och Grattis! det var en väldans fin pojk ni fått =) lycka till med allt! ha d bra/Malin

2008-05-20 @ 17:55:06
URL: http://kalasbyxxa.blogg.se/
Postat av: nikita

åååh äntligen uppdatering :D som jag längtat ! Stort stort grattis till er :D vilken söt pojke ! och hoppas allt går bra!!

nu får du se till att uppdatera ofta!!

2008-05-20 @ 18:18:36
Postat av: Elin

Gud vilken söt pojk! :) Grattis!

2008-05-20 @ 18:56:05
URL: http://pelin.bloggagratis.se
Postat av: Cissi

Ja, att hålla emot i krystverkarna är fruktansvärt. En annan satt ju på TOAN och krystade för fullt då det gjorde som ondast mot slutet. Man blir rätt knäpp ändå under de där timmarna ;)

 

Fikade efteråt var det äckligaste JAG någonsin ätit (då Oscar föddes) ..fasst att jag inte hade ätit på över 12 timmar ;p ha ha

 

Vad fort det gick med möbeln. Tyckte du nyss nämnde den. För oss tog det typ 2 månader att få den. Fasst det beror nog på då man beställer (månad).

 

Oscar har haft lite feber idag men är på bättringsvägen. Jag har dock fullt upp i slutet av veckan så vi får ses nästa vecka då Oscar går på dagis =)

2008-05-20 @ 21:20:33
URL: http://nudlans.blogg.se/
Postat av: Michaela

Grattis! =)

Vet du, Devin funderade vi också på att döpa Elvin till! Jättecoolt namn! =)

2008-05-20 @ 22:06:55
URL: http://elvinsmamma.blogg.se/
Postat av: Veronica

Åh! Stort grattis till eran prins :]

2008-05-21 @ 13:58:30
URL: http://ceekay.bloggagratis.se
Postat av: lotta

Grattis!

2008-05-25 @ 10:24:40
URL: http://lottapluskentlikamedbon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0