Jag är en B-Människa.


En B-Människa är en människa som mår bäst av att sova ut på mornarna och vara vakna sent på kvällarna/nätterna. 
   I större delen av mitt liv har jag sagt till folk att jag är en kvällsmänniska, vissa håller med och andra anser att det inte finns något sådant, utan det är en vanesak. Men vet ni? Det är vetenskapligt bevisat att vissa människor helt enkelt är kvällmänniskor och vissa är morgonmänniskor. Även kallade A och B-människor.

Jag ser just nu på en dokumentär om just detta på 2:an.
Där är en karl som har 26 timmars dygn, han är vaken och arbetar i 18 timmar, sen sover han i 8. Han kliver upp vid 11 och lägger sig klockan 3, på sommaren däremot går han tillbaka till 24 timmarsdygn, varöfr har jag inte riktigt listat ut ännu, men det har med ljuset att göra (slog just på kanalen)

Lite snabb och inte direkt exakt matte ger resultatet att jag har nog ca 25-27 timmarsdygn, jag mår allra bäst då jag får sova till ca klockan 10-11 sen går jag och lägger mig igen allt ifrån 1 till 3. Hur jag än gör faller jag tillbaka i denna rytm, så det måste ju vara normalt för MIN kropp?!! Detta ställer ofta till problem hemma hos oss, då min Martin är en extrem A-människa, han stiger gärna upp vid 7 tiden (även på lediga dagar) och lägger sig vid 21-22 (då han inte jobbar) Då är jag som mest pigg, och det är ALLTID på natten/kvällen jag får för mig att städa, på dagen har jag ingen som helst motivation till detta =(

Men tro mig, jag önskar verkligen att jag dög till att kliva upp klockan 8, städa och dona, laga mat, se lite på tv sen gå och lägga mig. Men riktigt så funkar det inte för mig, men men. Sån e jag!

Är ni A eller B människor där ute?
Läs gärna detta och detta
(jag finner detta väldigt väldigt intressant som ni kanske märker)


Här är ett test ni kan göra:

Test


Här är mitt resultat:

Vilken dygnstyp är du? Detta test bygger på Dygnstypindex utvecklat av Karolinska Institutet.
Du är en extrem kvällsmänniska
Samhället är dåligt anpassat efter dig, trots att du förmodligen är lika effektiv som andra, dock kanske först på kvällen. Kanske är ditt inre dygn lite längre än 24 timmar, vilket gör att du kan få för lite sömn när du anpassar dig efter det vanliga dygnet.

Kommentarer
Postat av: nikita

sånt där tkr ja också är jäkligt intressant.. ja blev både morgon och kvälls människa..

2007-10-23 @ 12:41:14
URL: http://nikital.blogg.se
Postat av: Sofie

Jag är en A människa! Mår dåligt om jag sover til typ 9-10! Nä fy. Men jag slappar gärna och tar det lugnt på morgonen men vid 07.30-08 är perfekt att kliva upp :-)

2007-10-23 @ 15:03:59
URL: http://sgradin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0