Mina djur



p.g.a en kommentar jag nyss fick blev jag tvungen att skriva ett litet inlägg till!


Postat av: Emma

Hej! Har de inte mask då? Jag vet att katter brukar i alla fall kräkas utav mask, och om katten har smittat hundarna så kan det ju handla om mask. Om jag skulle vara du skulle jag avmaska dem omedelbart! MVH / Emma



(Om jag låter otrevlig nu så skyller jag det på att jag är gravid... Hihi, funkar i alla lägen)

Vill bara klargöra några saker.

* Mask smittar EJ från katter till hundar eller vice verca. En hund måste äta en gnagare som är bärare av parasiten för att kunna få i sig den. Lika gäller katter.  (Smittar även om den t.ex äter avförng från ett smittat djur)

När det gäller vissa bandmaskar så kan hunden eller katten även smittas vid intag av muskulatur från smittat djur. Alltså om ett djur äter ej tillräckligt upphettad muskulatur från ett smittat tamfår t.ex, då kan den smittas av

bandmasken Taenia ovis. Den finns inte i sverige, men importerat kött kan utgöra en risk.

* Jag tar illa upp då folk tror att jag har noll koll på mina djur, eller att dem vet bättre. "En mamma känner sitt barn bäst" brukar man säga. 
Mina djur är vet. besiktigade, vaccinerade, försäkrade och id-märkta. Jag avmaskar dem regelbundet, men ej för ofta. Då det först och främst inte är bra för djuret, samt att maskarna kan bli resistenta mot avmaskningsmedlet.
Den sista meningen i kommentaren kan man tolka som att personen i fråga helt sonika antar att jag ej avmaskar mina djur. Något jag ej gillar är då folk helt enkelt antar saker och ej tar reda på fakta innan de yttrar sig.
Jag är ytterst uppmärksam på förändringar i mina djur betéenden samt rörelsemönster. Jag åker hellre till vetrinären en gång för mycket än en gång för lite. Vissa må tycka att jag är löjlig, men mina djur är mina barn och jag gör allt för dem.
Jag är av den åsikten att har man 2 hundar och en katt får man banne mig vara lite påläst och uppmärksam på saker och ting. Det finns alldeles för många människor som låter sina djur lida p.g.a ren och skär okunskap. DET tänker inte jag ställa till med.

* Det gäller inte bara saker som har med MIG att göra, utan kommentarer om barnuppfostran mm mm. (sistnämnda kommentarer kommer ej till mig, men till min kära kusin som har barn (Denna formen av kommentarer finner jag vara vanligt förekommande i "unga mammors" bloggar. Ursäkta ordvalet Cissi, men jag generaliserar), och som sagt " En mamma känner sitt barn bäst " Med detta menar jag inte att andras åsikter ej är önskvärda, för det är dem helt klart. Jag önskar bara att folk tog sig mer tid och tog reda på lite fakta först, och att dem kunde inse att kommentarer av den typen är förolämpande )

*  Nåja. Jag hade 100 saker jag ville skriva här. Men jag har tappat orken. Trycket över bröstet har nämligen återkommit.

Såhär är fallet: Jag är medveten om vilket stor besserwisser jag är. Det är ibland ett stort problem i min vardag, och vissa saker kan jag helt enkelt inte låta passera. Normalt tar jag det lugnt och ignorerar saker och ting, men då det kommer till hur jag sköter mina djur mm. Då tar jag illa vid mig, och känner att det krävs en förklaring..

Sen är jag ju gravid också *Ler väldigt oskyldigt*

Godnatt och på återseende


Kommentarer
Postat av: nikita

Jäkligt bra inlägg tkr jag !! för ja förstår precis hur du känner ! å ja håller med till hundra procent, jag rent ut sagt HATAR när någon ska påpeka något i stil med "borde han inte ha mössa på sig" eller "du vet att barn mår bäst av att ammas" osv osv...
"en mamma känner sitt barn bäst"
helt klart !!
Jag kunde inte sagt de bättre själv :)

2007-11-21 @ 07:42:45
URL: http://nikital.blogg.se
Postat av: Mallan

Jag tycker då att du verkar ta hand om dina djur alldeles "ypperligt" perfekt ! haha ;) Klart man avmaskar sina djur, å som du skriver så ska det ju inte hända för ofta heller, eftersom masken blir van med medlet då.
Sen spyr ju katter av allt hår å shit som dom äter i sig ..

2007-11-21 @ 08:32:52
Postat av: Mia

Hahaha... kunde inte låte bli att småle när jag läste detta.
Du har så rätt! "en mamma känner sitt barn bäst" Men tips är alltid välkomna.
Jag tror då att du tar hand om dina djur hur bra som helst! Av bilderna att dömma så ser dom väldans välmående ut, och jag har ju sett Rambo på riktigt då han var liten. ;-)
Sen beror det ju alltid på hur folk formulerar sig också. För en del människor är väldigt klumpiga när det kommer till den biten.
Nåväl, hoppas jag inte sagt nåt för att sätta dina hormoner i gungning! ;-)
(det kan bli värre när väl krabaten kommit ut)

2007-11-21 @ 09:53:33
URL: http://woodland.blogg.se
Postat av: Nudel

Så rätt SÅ! Men som sagt, i bloggvärlden får man vara berädd på alla möjliga kommentarer. Men som du säger TAR man ju illa vid sig ibland då folk inte tar reda på fakta (frågar) innan de säger något helt "säkert".

2007-11-21 @ 11:17:13
URL: http://nudlans.blogg.se
Postat av: Emma

Hej igen! Jag var nog klumpig i mitt sätt att uttrycka mig, för jag menade absolut inget illa. Jag är inte så kunnig när det gäller mask, men jag ville bara ge ett tips. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om du tog det personligt, för som jag har sett på dina bilder och som du pratar om dina djur så förstår jag att du tar hand om dem väldigt väl. Jag önskar att fler människor kunde vara som dig! Min hund är det bästa jag har och hon ger mig så mycket lycka, men det är min första hund så jag lär mig nya saker hela tiden.. Jag ville inte försöka veta bättre, utan bara ge ett tips som tyvärr blev helt fel. Jag ber om ursäkt! Hoppas att allt är bra med dig och att du slipper trycket över bröstet snart! Än en gång, förlåt! MVH / Emma

2007-11-21 @ 16:53:45
URL: http://emmajs.blogg.se
Postat av: Emma

Jag måste bara kommentera igen, för jag skäms så oerhört! Jag önskar att jag hade någon som gav mig tips ibland, för jag är som sagt väldigt okunnig och jag läser allt jag kommer över om hundar, men mycket kommer genom erfarenhet och det är något jag saknar.. Dem jag känner med hund bryr sig inte lika mycket som jag gör, och det är något jag försöker ändra hos dem.. Men något jag verkligen inte försökte hos dig, dem jag känner pratar inte ens om sina djur som du gör, alltså på ett kärleksfullt sätt..
Jag hoppas att du förstår att jag inte ville vara elak, och att jag är hemskt hemskt ledsen.. / emma

2007-11-21 @ 17:14:15
URL: http://emmajs.blogg.se
Postat av: Helle

Hehe, en mamma känner sitt barn bäst? Även mammor råkar ut för att inte känna sina barn så bra emellanåt.. Annars skulle vi ju inte bli överraskade av bus, roliga eller söta saker de säger eller gör ^^

2007-11-21 @ 23:13:14
URL: http://heahog.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0